в общем, я думаю эта странная табличка имеет проблемы.bmwserv_ICE писал(а): ↑26 мар 2023, 00:01 .Познания Мобил про "растворимость" образца 1974 выше всяких беспределов и безобразий. Но я не могу запретить вам их хвалить))) Физхимиков
В моих архивах от Mobil тех лет (1974) она идет с таким текстом
In the present work, several different synthetic fluid types were investigated to define their relative performance in areas considered to be of prime importance to the high-output passenger car gasoline and diesel engine. The relative performance of these synthetic fluids and a typical automotive lubricant mineral oil base stock are summarized in Table 1. Based upon these considerations, the synthesized hydrocarbon (HC) fluids were considered to possess the highest potential for automotive engine applications due to their very broad range of physical and chemical properties. The most important and desirable advantages for the synthesized HC fluids were considered to be:
1. Viscosity/temperature range and low-temperature fluidity.
2. Good high-temperature stability and cleanliness.
3. Compatibility with mineral oils and currently used auto- motive engine oils.
4. Compatibility with bearing metallurgy and elastomer seals.
5. Excellent response to inhibitor additives.
Тут как-то неоднозначно про inhibitor additives.
С точки зрения таблицы - все сложно, но с точки зрения работы самой присадки - в общем это ок.
Почему ок?
Может быть видел такие картинки -

Типичная реклама от XOM.
Смысл тут такой, что вообще, ZDDP хуже работает будуче растворен в эстере.
Может быть в этом они и напутали в таблице. Ну и конечно возможна просто ошибка авторов. Mobil, реально, конечно, это все понимал. Тут либо "детская ошибка автора", либо, имелось ввиду то, что в эстерах ZDDP хуже работает (что правда).