По рекомендациям GM, для охлаждения должны использоваться антифризы Dex-Cool(в девичестве Havoline XLC) и ему подобные со спецификацией GM 6277M. Согласно доступной в интернете информации, в данной рецептуре используется агрессивный к пластикам и силиконам компонент 2-ЕНА(2-этилгексановая кислота).
При чем многими автоконцернами (VW, Honda, Toyota) использование этой кислоты в составе своих антифризов запрещено, т.к. в двигателях массово применяются герметики вместо резиновых прокладок.All DexCool-approved coolants to date use two organic acid rust/corrosion inhibitors, one called sebacate, the other called 2-EHA (which stands for 2-ethylhexanoic acid). These organic acids are very stable and last a long time, although they take thousands of miles to become fully effective in protecting coolant passages.
The inhibitor 2-EHA poses another issue: It's a plasticizer (softens plastic), so it has been blamed for coolant passage gasket leakage. Softening (and the resulting distortion) was reported by Ford, which encountered gasket leakage problems when it tested a DexCool-type formula on its V8 engines. Ford also saw similar issues with other gasket materials. That killed the OAT coolant idea for Ford, which had used a DexCool-like coolant in the '99 Cougar V6.
Источник цитат - http://www.motor.com/article.asp?article_ID=816The questions about 2-EHA were raised not only by Ford (and reportedly DaimlerChrysler) but within Japanese coolant development circles, as well. When Honda introduced its long-life coolant, it specifically excluded 2-EHA, and we can tell you there is unhappiness at Honda regarding DexCool in the new Saturn VUE with the Honda-supplied 3.5L V6. The system is being filled with DexCool because that's what's in the plant for everything else. It would not be simple to set up a separate coolant fill system for the Honda engine.
Вкратце - форд, крайслер и японские производители отметили повышенную агрессивность 2-EHA к пластикам и прокладкам и исключили применение этого компонента в спецификациях для своихлонглайф антифризов и , соответственно, применение антифризов типа Dex-Cool в своих моторах. Ну и наличие взаимоисключающих допусков GM 6277M и TL 774-F на одной банке, говорит о недобросовестности производителя, т.к. допуск VW не допускает использование 2-EHA, агрессивной к силиконовому герметику.
Не отсюда ли растут корни проблемы прокаладок маслянного теплообменника моторов A/Z 16/18 XER? И кто, кроме BASF с его концентратом G30 производит еще антифризы G12+ без 2-EHA? Если у кого-то есть информация по конкретным продуктам, буду признателен. Сам уверен в AWM® G12+(на концентрте G30) и почти уверен в HEPU G12+.